Sidor

onsdag 2 maj 2012

INTE IKEA

Allting är möjligt på sommaren.
Urgamla klädesplagg som inte tål tvättmaskin

Lisas butik i gamla kvarnen med theater

Vem vill ha sånt på väggen idag?  Irländsk keramik


Kaffe kan drickas runt hörnet eller hyra en båt och ro och ta med kaffekorgen

Massor med lustiga prylar

Inte IKEA

Vackert glas

Mycket blommor på allt
Min årliga utflyckt, i maj,  till olika gårdbutiker, små entreprenörer på landet, börjar alltid hos Lisa på Ekenäs Butik, kaffe och Theater. Där finns ingenting som kommer i närheten av IKEA. De flesta kuriosa kommer från Irland, Skottland, ibland England. De flesta saker är urgammla, sköra. Ingenting för ett hem med småbarn.  Många saker går ej att diska i diskmaskin eller tvättmaskin. Men, så charmiga. Lisa som på vintern arbetar i England som kriminilog, kommer hem till Sverige och Ekenäs på sommaren. Säljer prylar från Irland  occh Skottland och spelar theater i  en del av huset med theatertokiga bekanta. Ofta fullsatt! Lisa motto är ; Ingenting är omöjligt!
Behöver jag tala om att Lisa är väldig vacker och trevlig. Bakar de allra läckraste rosa marängkakor, stora som pioner.

5 kommentarer:

  1. Det låter som en kvinna jag vill träffa! Fint namn dessutom, fniss.
    Så många fina saker där finns! En farlig inrättning att besöka kan jag tro. Fast de där indierna klarar jag mig utan ;-)
    Ha ännu en fin dag i morgon och var försiktig i solen!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vet du, du skulle genast gilla henne!
      Själv åker jag dit so ofta jag kan. Hennes miljö är avkopplande.
      margareta måsågott

      Radera
  2. Låter som en trevlig tradition att göra en sådan utflykt. Spännande att besöka Ekenäs!

    SvaraRadera
  3. En del människor har den förmågan och hon har verkligen skapat en avkopplande miljö. Åker dit so ofta jag kan. Alltid folk där, och helt otvungen känsla i hela atmosfären.
    margareta hadesåbra

    SvaraRadera
  4. Vilka trevliga utflykter du gör, just sådana som jag gärna skulle vilja göra men aldrig kommer mig för med. Kanske får jag ta mig själv i örat och skärpa till mig i sommar så att det verkligen blir av. Annars får jag väl nöja mig med att följa dig på dina utflykter.

    SvaraRadera