Sidor

fredag 25 maj 2012

ÅRETS 1:a DOPP

Och plötslig den här dagen i slutet av maj så var sommaren där! Färg och doft och värme strömmade ur marken. Ur luften. Ur livet.
Allt fick förfalla. Disken stå. Sängarna obäddade. Dammråttorna fick ligga i hörnen.

Vita fjärilar fladdrade över gräset, denna härliga älskogsdag.

Mellan holmarna sträckte sig vattnet glimt vid glimt.



Då sa hon; Nu går jag och doppa mej; Och där, där vid bryggan fanns hela sjön, som en skål fylld blått ljus, blå  blå. Så gled hon ner i vattnet! Och hon tänkte; om Gud finns, så finns han här just nu och är vattnet och ljuset och värmen, han är allt!

3 kommentarer:

  1. Nej vem bryr som om dammtussar när äntligen solen och värmen kommer. Det gäller att suga ut det gottaste men jag sög nog lite för mycket för jag har bränt mina lår i solen och fick solfrossa igår kväll.
    Granngubben var det första som hoppade i badet fast det bara var 12 grader. Jag tänker hoppa i när jag badar bastu nästa gång.

    SvaraRadera
  2. Tokfia! Det måste ha varit iskallt i vattnet! Jag tittade längtansfullt på havet i går på hemväg från jobbet. Det var jättevarmt och jag var svettig och äcklig. Havet är inte ens att tänka på, DÄR är det kallt! Kanske en sjö... Eller kanske inte. Jag föredrar över 20 grader, gärna 25, när jag ska bada = )

    Pingstkram, Lisa

    SvaraRadera
  3. Men Lisa; De här har ju jag väntat på hela långa vintern! Men en insjö är inte samma som havet. En insjö igår, 20 grader och mjukt och lent - lite brunt som ju insjövatten har.

    haentrevligdag margareta

    SvaraRadera