Sidor

onsdag 11 juli 2012

KRISTI BLODSDROPPE

Sitta i solen, i stolen intill den vackra fuchsian som nu är planterad i nya storkrukan. Blommorna är som granna vippande lyktor med ryckande rosa ståndare.  Den heter oxå  Kristi Blodsdroppe. På medeltida målningar kunde den lysa nästan olycksbådande. Möjligen en typisk kvinnoblomma. Går inte att sätta i vas.
Den kan finns gärna i äldre koloniträdgårdar, och är härdig långt norrut.



Som barn klämde jag förstulet den runda knoppen med en smäll. De vuxna sa:  Var inte så klåfingrig. Så sa man till barn förr. Typisk för den tiden. Det häftiga regnet har gett grönskan sin tyngd, högsommaren sänker grenverket.



5 kommentarer:

  1. Fuchsian är vacker och jag hade gärna haft den i amplar på bron men det blåser för mycket och för ofta. Å andra sidan kan det vara skönt att det blåser för det håller borta myggen. Det är svårt att få allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är så sant som det är sagt. Vid min ålder har jag lärt mej att man inte kan få allt. Lyckan är att ha friska barn och en bra hälsa.

      margareta

      Radera
    2. Regnskur är över och NU ska jag gå och plocka lite kantareller de är oxå lyckan.

      margareta

      Radera
  2. Den påminner mig om min barndom. Min mamma älskade Fuchsian. Jag hade högtalarna på då jag gick in på din blogg. Underbart med fågelkvitter. Så glad jag blev.

    SvaraRadera
  3. Tänk denna teknik alla möjligheter som finns numera. Men det var inte helt lätt att få dit koltrasten. En expert Maja 15år, klara av mycket svåra tekniskalösningar. Hon kunde bli systemare - men hon vill hålla på med musik.
    margareta

    SvaraRadera