Sidor

söndag 1 juli 2012

ENSAM PENSIONÄR

Hennes lilla smultronställe

Härligt
Hon var redan i vattnet då jag kom
Sedan en tid, mellan regnskurar och solglimtar så sitter hon där, vid bryggan. Hon kommer i sin bil, har med sin solstol, sin  lille gamle hund, matkorg, tidning, liten frysbox. Allt sånt för några trevliga timmar ute vid en brygga. Mellan regnskurarna försöker jag passa på att få ett dopp. Och så sitter hon där. Ser ut som om hon vill vara ifred, men har man hund så kommer man snart i samspråk med varandra. Vi hälsar, prata lite med hunden, så tar jag mitt dopp. Snart så kom då de tillfället som gjorde att vi började samtala; Jag snubblade på vovens hundlina. ,Han ( ja han är en han) är bunden.  Visade sej, hon hade redan varit nere i vattnet innan jag kom ner till bryggan. Hon brukar bada utebad (i sjön) så snart vårsolen har kommit igång! (en tuffing).  Men nu så hade hon såld sitt hus och för första gången var hon hänvisad enbart till sin lilla balkong ja, och det var ju inte samma sak. Hon längtade efter en lugn sjövik. Bilen ger henne möjligheter att hitta de mysiga smultronställen för henne  och  vove. Ja, hon var riktig pratsam och nu sitter vi en stund tillsammans vid baddax nere vid bryggan. Inga barn. Mannen borta sedan några år. Hon tycker trots allt att hon har det bra efter ett långt arbetsliv.  - En svensk pensionär  -


        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar