Sidor

onsdag 18 april 2012

GRÄVLINGEN

Nu vill fortsätta att berätta om min trädgård. Här finns en del  blomrabatter, utan en stor del av den här kuperade tomten är skog, 7 gamla ekar och stora stenbumlingar. Det är nästan omöjligt att om hösten bilda sig en föreställning om ljusförhållanden om våren, då träden står kala och inget direkt skymmer den tidiga vårsolen. Så därför anlade jag en liten vårrabatt bland stenbumlingarna, med den  tidiga vårblomande  Betlehemsstjärna (ornithogalum) som sticker upp tidigt med sina vackra vita stjärnformiga blommor.  Rätt trevlig att komma ner i skogen och de lyser lite vit bland stenbumlingarna. Men, nu är det så att vi har här i området fått grävling igen. Han tycker mycket om att böka runt bland stenbumlingarna, de går inte att muta honom med "honungssmörgås" nej,  han vill böka bland stenbumlingarna. Och hur han ställer till. Hur stark kan en grävling bli? Är det nos eller tassar han bökar med? Ivarjefall är han stark och målmedventen. Bara att glömma söta Bethlehemsstjärnorna. Allt får ligga som det är just nu, så får jag se vad som händer framöver.
Höghus för starar
gamla stentrappan






I år har vi fått 4starar som har sina  bo, på solsidan,  i en av ekarna, och där är just nu, i dessa dagar hög aktivitet. Redan 06.10 så är det full fart. Måste tala om att oxå Lilium martagon  som älskar skugga finns i min ekskog och Getrams polygonatum. Troldruvan actaea trivs särskild intill stenbumlingarna med vackra vita bär på sensommaren. Stolt är jag över Ormbär paris quadrifolia, som vill ha mullrik och fuktig, men med lite möda av  mej så har den nu etablerat sig, den  har ett mycket vackert ormöga på sommaren . Nej det finns ingen anlagd väg in i skogen, utan, då jag tar min skogspromenad så använder jag en smal upptrampad stig som går utmed skogen.

Nästa gång ska jag skriva om buskarna som finns i skogen.      margareta

3 kommentarer:

  1. Så vackert du bor! Kul att ha starar inneboende också. Här hade jag besök i helgen av ett par.
    Så Herr grävling ställer till det! Du får skriva en skylt och leda honom åt ett annat håll = )
    Stentrappan är jättefin också. Jag kan se en massa ormbunkar eller hostor på sidorna...

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  2. Starerna är kul, de bor ovanför varandra, typ höghus.
    grävlingen kan man inte muta! Inte ens honungssmörgås som SKA var hans älsklingsmat!
    Jo det finns en massa hostor, men det finns en massa snyltgäster - du har väl hört talas om mördarsniglar.
    margareta

    SvaraRadera
  3. Åh fy! Har du de slemmiga monstren : (

    SvaraRadera