Sidor

onsdag 17 oktober 2012

NYCKLAR




Hemkommen från en utsökt lunch hos goda vänner. Soppa med lammfrikadeller och kantareller. Hembakad bröd med äppelsmak. Fortfarande finns alla dofter och smaken i munnen då jag med ett leende på munnen tar de 3 trappstegen upp till dörren, tra la la la. Famlar helt automatisk efter nyckelknippan där den brukar ligga. Nollnycklar, en gång till för säkerhets skull. Nej! Detta som inte ska hända. Aldrig har hänt så länge som vi har bott här.
Vad göras? Inte en levandes själ så långt ögat når, inom synhåll.  Klarat jag blev aningens förvånad....., förargad........, då jag stod där och grävde hål i väskan. Varför gräva i väskan, nyckeln har SITT ställe de sista 16 åren. Vad har hänt! Undran rusade runt, studsade hit och dit. Sedan kom jag på att det ju inte var nyckelns  fel. Det var jag som har lagt den någon annanstans, men var. Nu måste jag sätta mej ner på trappstegen och i lugn och ro backar tillbaka i minnet. Vad gjorde jag, backar backar ännu mera....... ......! Ja visst ja puuuuh,  sååååå var det. La nycklarna i byxfickan och byxorna ligger i tvättstugan, som tur är, olåst! Ojjjj en lättnadssten ramlar från mitt hjärta.
Och jag som alltid är så noga. Lägger  allting  tillbaka på SIN  plats. Alltid. Men inte den här gången. Jag måste har varit väldans trött, tanksprid eller oxå är jag gammal.

mw







   

2 kommentarer:

  1. Bra att du kunde backa bandet och lista ut var du lagt nycklarna!

    Nycklar kan göra mig vansinnig. Har lite nyckelnoja - eller mycket kanske jag skulle säga... Kan känna efter hur många gånger som helst att de finns på plats...

    SvaraRadera
  2. ha ha hos mej är det åldern. men just nu är det hörapparaten, vet ej hur jag bär mej åt - men rätt som det är , e den borta - oxå åldern

    margareta

    SvaraRadera