Sidor

fredag 19 oktober 2012

VÄSTERBOTTEN





Klart jag har tjuvtittat på fusklappen som ligger vid hans matplats. Man är ju inte mer än människa. Nyfiken hihi. Men ser ingen anteckning om bolaget?

Vad läser jag, tro inte jag ser rätt - SILL - ska vi äta sill? Sommarmat anser jag att sill är. Och hur mycket sill ska man äta för att bli mät, dessutom torstig hela natten

Klart det är med bastugubbarna han rådgör sina  menyer.

( 2 x i veckan träffas ett gäng gubbs i simhallens bastu, ett gäng stora, bullrande,  glada,  generösa och med stor aptit oxå på livet,  tar flera timmar innan de har bastat färdiga och där är "tydligen" vad jag har hört ett väldans liv, MAN LÖSER ALL VÄRLDENS PROBLEM.)
Troligen en väldans massa gubbsnack där han blivit tipsat där i bastuns-40grader, kan jo bli hur vildsint som helst om kulinariska utsvävningar,  haha.

Fredagsfm: ja så drog han då iväg på Le Grand Tour, och kvar stannade doften av Nivea for Men(Moisturising).

Kommer hem med 2 fina fet sillfileer (som är utvattnade och rensade) bara att lägga i en eldfast form, med grädde och gul lök. Han är i fin form, full av inspiration. (Undrar i mitt stilla sinne när åt jag "sill i ugn" sist. Och så  Västerbottenost förstår du!  Nej jag förstår ingenting!  Men är road av hans inlevelseglöd och glimten i ögat, ögonen hans  som är snällgråblå, men då man minst ana så finns där något skarp grönt som blänkar till.

Västerbottenost gumman; den föddes i i Bjurträsk en vacker dag år 1872, då mejerskan Ulrika Lindström distraherades av drängen som levererade mjölk till mejeriet. Ystningen räknades som ett misslyckande, men resultat blev klart godkänd och en ny ost föddes.

Det är ingen trångsynt nationalism att placera in Västerbottenosten  bland världens stora hårdostar, säger han.  Den försvarar sin plats mycket väl. Och här har jag fått tag i en som fått några månader extra på lagringshyllan, säger han stolt. Den här går utmärkt att ha i potatisgratäng där han förgyllar med sin nästan barska smaken. Men ikväll ska vi ha västerbotten till "sill i ung" och  självklart  krävs en aquavit, O P Andersson. Men snapsen som ska var rumsvarm,  är tänkt som just smakgivare. Den efterföljande törsten tar vi något svagare.  Måste säga:  du har blivit oerhörd duktigt på ostar, ja överhuvudtaget då det gäller matlagning. Tack för komplimangen, bara man har med rätt fackfolk att göra så är det ju spännande, svarar han.

Herregud ja, här lever jag jo med en livsnjutare under samma tak!

Här ska det spelas dragspel förstås, får bli Nils Fläcke  med några svulstiga finska tangos. Självklart tända ljus!





Ha en mysig fredagskväll     margareta














!





4 kommentarer:

  1. Inte dumt alls! Jag har ju levt ensam sedan lång tid. Har just nu en fikakompis, fem år yngre än jag, han påstår att han lagar god mat, men jag har aldrig vågat pröva. Jag är en feg människa verkligen, fast jag vet att han är ganska ensam. Avundsjuk blir jag i alla fall när jag läser hur det kan vara.
    Ha en fortsatt bra vecka - det är ju redan måndag! Tog en tupplur på 2 tim i eftermiddags och därför får jag vara uppe men nu ska jag uppsöka säng o kudde.
    kram

    SvaraRadera
  2. Självklart ska du be honom laga middag för er två. Man måste ju våga. Om inte så vet du ju inte! Kanske blir det en stor överraskning.
    Min gubbs har NU klämd fram att han går på en ost/vinkurs utan att jag visste ett smack. Men gott är den maten han lagar dessutom så kan han berätta en del intressanta saker.


    margareta

    SvaraRadera
  3. Jag får väl vara nöjd med att ha en karl som är matglad, alltså så gott som alltid nöjd och glad med maten JAG lagar. Nog om det.

    Västerbotten är en prima ost men jag tror inte att Burträskborna skulle bli så glada om dom fick se att du skrivit att den kom till i BJURTRÄSK, vilket är en helt annan ort. Nej, BURTRÄSK ska det vara.

    Sill i ugn är en rätt jag lagar till lite då och då, alltid lika gott och dessutom lättlagat. Däremot har jag aldrig haft västerbottensost till just den rätten.
    Barn och barnbarn i Skellefteå hra varsina ostar som dom fick tillverka själva på mejeriet i Burträsk i somras. Dom, ostarna alltså, blir klara lagom till jul.

    SvaraRadera
  4. hej, måste titta på kartan var Bjur/Bur-träsk ligger. Pikant med den lilla historien som då resulterade men i en sån fin ost. Gubbarna är 3 som tagit sig samman(modigt) och går en ost/öl/vin-kurs i höstrusket. Så jag hoppas på fler trevliga överraskningar och trevliga anekoter.

    margareta

    SvaraRadera