Sidor

onsdag 7 mars 2012

8/3 KVINNODAG

En dag om året är kvinnodag. En enda dag. Vad gjorde jag då? Spred jag blodiga dockor på Götgatan? Kämpade jag emot en vapenfabrik i Saudiarabien?  Ett partnerskapsprogram mellan Saudiarabien och Sverige! Tänkter  jag på, att i Tyskland tillåter man bordeller. Eller att kvinnan i Polen ej har rätt till en abort. Bildade jag ett parti, som kunde avslöja orsaker till samhällets röta och skapa konstruktiva, framåtpekande handlingsmöjligheter och inte bara skäller,  som på andra som männen gör?
Nej,  ingenting av detta.

Vill vi egentligen leva mannens enformiga, fantasilösa liv?

Skall vårt jämlikhetskrav vara ett sätt att göra mannen mindre och mindre tills han nästan kryper upp i knäet - eller vill vi behålla honom som en, trots allt, stimulerande medspelare?

Om bara vårt kunnande och vår tillförsikt kunde få den ekonomiska jämlikheten att gnaga sig fram i ljuset i helfigur........

Har kvinnan någonsin kunnat hjälpa sig själv? Vem har uppfunnit tvättmaskin, dammsugaren, diskmaskinen,  elvisp, kylskåp.

Hon kanske har uppfunnit stickor 41/2 eller bröd som bakas utan jäst.

Hon vill stoppa bilismen på Götgatan, med all rätt, men vill hon stänga av tvättmaskin. Hon är rädd för föroreningar, vem är inte det, men hon vill flyga till Thailand.

En färglös leda kommer över mej.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar