Sidor

onsdag 30 november 2011

SLÄPP MONOPOLET FRI

Visa All
Lägg till
GUBBS ska baka julkakor

Allting började för 3-år sedan. Och har varit ett mycket lyckat projekt.

För 3-årsedan, fick hon nog. Frukost, 11-kaffe, lunch, 14kaffe och sedan kvällsmiddag. När skulle hon hinna med sina intressen. Så hon dängde bestämt 2 burkar HEINZ vita bönor på matbordet. Sa  ungefär; Så du kan ju värma burken om du vill ha mat, jag ska på bandväv nu.

Nu har det gått 3år, 3år över förväntan! Han, gubbs kan fixa 2 saker samtidigt vid spisen/köket! Fortfarande har han lite svårt för sånt som är grönt, gul och rött. Men de e bagateller. Gott käk gör han.
(Vill inte tala om hur många teflonkastruller/stekteflonpannor som har förstörds, han får själv köpa nya).
Länge trodde han att teflonstekpannor är som hans mammas gamla 3kgtungajärnstekpanna, märke Eskilstunas Järnverkstäder.

Nåja. Nu är det dags för step two, tänkte hon. Ligga på blanka eftermiddag och titta på Tutta Rolf när det finns så mycket som ska hinnas med innan jul.

Hon gjorde en sats kungens pepparkakor. Och dubbelsats mördeg. Syltkakor kan var gott. Finska pinnar och kanske någe annat. Tisdag fm; vill du var med och baka pepparkakor idag eller har du nåt annat på G. Nej, har inte, säger han.  Sån jädrans trist dag idag , inga hästar på gång,  ingen träning. Indras vänster bak svullen. Osis höger fram het, va de nu kanvar. Vi ska väl till Pettersson om de inte ger sej.
Men då så,  då gör vi det  idag. Du kanske törs kavla och fixa själv? För 17, kommer ju ihåg hur morsan gjorde, bara det finns mjöl så och kavel. Neeeeeeeeeeeeej, jag har ingen kavel, jag brukar ta en tom wisky/ eller vinflaska. Har du ingen Brödkavel, vaedu för husmor" En brödkavel ska finnas i varje ordentlig hem, så du vet.
Bara så du vet; Jag vill inte ha nånijulklappbrödkavel!

Jamen, vill du baka pepparkakor så få du ta Maziflaskan! Själv ska jag ta Franzzi med på en tur till holmen och plocka blåbärsris till din morsas kopparkaffekanna!
DET HÄR FIXAR JAG! säger han.

Hon tog en ordentlig runda, ingen brådiss alls. Men redan vid backenupp vid krönet så doftade det pepparkaksbak. Hon längtade efter kaffe med de nybakade pepparkakor. HELA lilla Ekegränd doftade pepparkakor!

Då hon steg in genom dörren doftade det kaffe oxå.

Pepparkaksplåten låg på bänken med pepparkakorna. Han hade dukat kaffekoppar tänd mysochpysljus(hon skämdes för sina fula tankar att allting säkert var svart bränd, han hade klarat hela grejen, så rörd hon blev, han är ju söt hennes gubbs). Han låg på sängen!  Hon skulle lägga upp pepparkakorna, men dom var fastklistrade vid plåten, så varje pepparkaka gick sönder. Bagateller tänkte hon. Vi äter halvor och smådelarna. Och då hon räknade kakorna var det endast 27 stycken! Men all deg? Hon frågar var är de andra kakorna då.   MARGARETA; du vet att jag är slav under pepparkaksdeg!
Herregud, har du ätit mer än halva degen?
Ja!   Jodu mensann,  du kommer att få magknipp i kväll/natt.

Hon vet att han klara av att grädda pepparkakor, och de ska han få göra nästa gång oxå, med risk för magknipp!

2 kommentarer:

  1. Tack för alla fina tips ... jag tar till mig vartenda ord. Men jag tror inte min gube är lika uppställbar som din visade sig vara.

    Några pepparkakor kommer det i alla fall inte bli ... dom har jag ju redan bakat själv. :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Visst kan gamla hundar lära sig sitta!
    Det gäller ju att släppa till köksregionen också... :-)

    SvaraRadera