Sidor

måndag 31 oktober 2011

SYTANTEN

lJUVLIG SOLIG MORRON. 3KM OCH MASSOR MED D-VITAMIN.  Liten vattenflaska + mobil förstås, ifall dom ringer från Djursjukhus, barnbarnen eller ....?. Oh denna härliga syrerika höstluft, det mest förekommande grundämne på jorden. Upptäcktes av Scheele. Jag fyller lungorna, att få andas frisk luft och dricka rent vatten, en sån lyx. Vatten borde ju var dyrare än Champange, tänker jag.
Ring Ring... mobilen skakar, säkert har Maja fått migrän, stackarn. Hon ska hämtas snarast.från skolan, så hon kommer i säng.

Nej SYTANTEN! Hej de e Merja; vi ska sätta igång med din tröja och nu hittar vi  inte fusklappen,
så jag måste fråga dej hur bred skulle kragen va?

He, ja men så bra då att jag har mobil med mej så du fick ta i mej.
Nu har jag ju inte måttbandet  med mej men kan vi ta de  där här på grusvägen tro eller ska jag ta veteranen in till dej?

E du ute och går; nejmen så duktig, skulle jag oxå behöva. Du har de bra som e pancho. Jag har ju långt kvar till pensionen.

Men hör nu; ( de är en kund här som vill ha hjälp med Hardangertråd), vänta lite;


 Nu så, var va vi nånstans.  Nej men,  ungefär hur bred vill du ha kragen;

Tja, den ska var bred och tenniströjamodell, du vet
jag har ingen vacker hals längre.

Nehej, nej den ser ut som krokodilhud, och den halsen vill man ju inte helst inte visa längre.!

Juju men så är de ju när man blir äldre, vet du vad.  Ja men hur bred tänkte du då?

Ja vet du vad, jag har ju inge måttband, va ska vi höfta  till med
ja, om vi ska ta 4fingrabredd på vänster hand;

4fingrar?  men jag har en liten hand; hur liten ä din hand.

Min hand ä rätt bredd, jag har ju hållit på med trädgårdsarbete i massa med år, du vet spadar och
sekatör. Nej, mina händer är breda, praktiska kan man säga.

Men då chanser vi då på mittemellan dina och mina 4fingrar på vänster hand. Men tänk om du
blir missnöjd;

Missnöjd; du brukar ju klara upp de mesta. Du som kan trolla med nål och tråd!

Men jag vill ju inte göra ett dåligt jobb, förstår du.

Ja vet du va Merja, jag ska bara gå klart, så tar jag veteranen in till dej.

Du är jättevälkommen Margareta


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar