Sidor

tisdag 27 december 2011

MARGARETA ROSE

Hon läser sitt horoskop i tidningen
"Den här dagen blir helt lik den föregående dagen. Ni måste hitta på något radikalt,
annars blir dagarna alldeles för monotona och enehanda."

Hon känner en lätt svindel. De där stämmer ju på pricken. Sekunderna innan hade hon
tänkt detsamma.

Monotont. Enehanda.

Hur kan de veta hur hennes dagar ser ut? Ganska fräckt, egentligen.

Lutad på armbågen skriver hon sin dagbok varje kväll året om. Enehanda
och monotont. Ibland bläddrar hon och läser lite här och där i gamla
anteckningar. det är en torftig läsning. Mest vädret. Den 26/1 04 kallt -09grader.  På karl-dagen -05 var det -o5 grader  kallt och svårt att klara billåset som hade frusit. Hon tog fram hårtorken! Gick bra! Så hon kom iväg till REAn. Samma dag  -2011 var det smutsig och slaskigt.  Ett sånt äventyr.

Sen kom stora händelser; Åkte till Lidl, köpte tysk Herring. Barnvakt på kvällen, vi hittade på en saga, om röda kaninen. Såg mycke TV. Trist tristare Tråkigheter. Jag vill se Örnen! Sprang ärenden.  Byte blusen. Lilla Maja ringde 5x. Nu kan hon slå numret själv, lilla älskling. Vi härmade grodor. Trevligt.
-  Var till Lidl, bjöd på kaffe och Stollen. Alltid någe! Köpte ärtsoppa på burk, längtar efter ärtsoppa en hel kruka timjan till ärtsoppan.
- Var hos Frissan, gud så hon såg ut, hemsnickrat ett halvår. Här kostade hon på sej, må jag säga!
 Fanny hemma från skolan, nån virus som går. Nu tog hon en lång promenad. Vart tar livet vägen?

Vart tar livet vägen? Det är väl livet om något att sitta barnvakt och att Maja ringde 5x. Kan ringa själv. Men enehanda och monotont.
Hon sitter med tidningen framför sej och dagen skulle bli precis likadant som föregående dagar! Hård blåst. Andra dagar hade det snöat. Någon skillnad i alla fall. Hon hade inte varit på Coop endast i Hälsokostboden och handlad torkade nässlor och morotssaft. Hon har sina fetischer. Och så hade hon bytt lampor och kastat torkade julhyasinter.
Vart ta livet vägen?
Den plötsliga känslan av att tiden tickar bort, obevekligt, drabbar nog alla som ett slag i solarplexus då och då. Allt som skulle hinnas, allt som skulle uträttas, allt jag slarvde ifrån mej, allt som jag sköt upp till i morgon, till i vår, till nästa år - som aldrig blev av.
Resor, källarröjningar, sammanträffanden - imorrron, imorron - för sent.


"Hitta på någe radikalt" står det i horoskopet. Ja, säger hon beslutsamt till sig själv, hon ska göra någe radikalt, något hon aldrig har gjort förr.   Hon ska skriva ett brev  till författerinnan och journalisten Cecilia Hagen. Hon ska tacka för den fina artikeln i tidningen Vi.   Om den onödiga prinsessan; MARGARET ROSE.  Denna sorgliga saga, prinsessan som inte fick gifta sig med sin stora kärlek Peter Townsend. Hon  dog som alkoholist! Hela 60/70talet har hon följd Magaret Rose i skvallertidningarna och äntligen så kommer det en 6-sidig artikel i tidningen Vi från april20011 där hon får läsa om denna så tragiska kärlek.

4 kommentarer:

  1. Det är kanske det man skulle göra. Hitta på nåt radikalt.

    SvaraRadera
  2. Vilken sorglig historia prinsessan råkade ut för. Och nog finner jag att lunken kan vara skön. Men jag har en förmåga att se mycket i livet som äventyrligt, alltså tolkar det så. Vovven t ex hittar på hyss och annat dagligen, så man får sig ett skratt. Och sen att det lunkar på är också frånvaro av elände och det är skönt.
    Jo, ang min viktnedgång. Jag kan vara disciplinerad, allra helst när det funkar. Har försökt banta sjuttioelva gånger , men det har ej funkat, så nu har jag ändrat mathållningen och det funkar bra. Klart att det blir ett äventyr när jag ska stanna på min slutvikt sen, hur det ska gå till, vet jag ännu inte, men det löser sig. Men det är långt tid dit, så inget jag behöver bekymra mig för.
    Ha det gott!
    hEANKU

    SvaraRadera
  3. Hur man har det är som man tar det finns det visst ett ordspråk som säger. Jag tror inte att du missat så mycket. Sätt dig och tänk efter ordentligt. Vad gjorde du iår som du aldrig gjort förut? Då menar jag inte städad garderober utan dom viktiga och roliga sakerna. Är helt säker på att du kan hitta en massa viktiga och roliga saker som du gjort. Du är ju en sådan person inte en som sitter och långless och känner dig tråkig och grå!

    SvaraRadera
  4. du har så rätt, så rätt.
    Det är åldern som gör mej rädd!

    SvaraRadera