Sidor

torsdag 20 september 2012

HUMLESKÖRD



Humleträdet
 
Med humleknopp vi våra örngott fylla och slumra tungt som björn i vinterbo
 
I septembermånad  är humlen klar att plocka.
Sedan skall ölen bryggas
 
 
Själv plockar jag så jag har till presentpåsar, som kul grej.
 
 
Linnepåse med humlekottar
 
 
Vackra är kottarna oxå
 
Från FARDUMS kyrka på Gotland berättar Linne´ den 12 september  1741: I september utgjorde humleplockning aftonsysslan i de flesta presthus. I skymningen upptändes en stor stockeld, medan drängarna inburo och framför spisen uppstaplade en stor hög humlerefvor. Inom få minuter satt hela huset omkring denna stapel att plocka humle. Men som detta arbete var mycket sömngivande, undfägnades sällskapet med öl och för att hålla ögonen vakna, ålåg det var och en att förtälja någon saga ur forntiden. --Var och en hade berett sig dertill och den, som hört något roligt, sparade det till humleqvällen.
Humle innehåller ett svagt narkotiskt ämne, som ger god sömn. Därför använde man i forna tider fruktkottarna att lägga i huvudkudden eller under den. 
 
 
 
 
Påse

1 kommentar:

  1. Det låter som att de hade det riktigt mysigt på Linne´s tid. Jag har inte humle, men borde inskaffa. Inte för att plocka kottar utan för att det är så dekorativt.
    Du frågade om bondbönor. Hittills har jag förvällt och fryst in. Vad jag ska göra med dem sen vet jag inte, hihi. De åker nog ner i någon gryta misstänker jag. Fasligt goda är de iaf, jag har såklart smakat på dem : )
    Nu ska jag eventuellt gå ut iregnet och göra någon nytta. Det lockar inte så mycket, men helgen är kort och mycket ska göras. På veckorna blir det inte mycket gjort. Min plan är att förhandla till mig två lediga eftermiddagar i månaden (med bibehållen lön). Får väl se hur det går med det...

    Kram, Lisa

    SvaraRadera